tisdag 6 maj 2008

RSS-feeds TIPS!

Tänkte dela med mig det jag lärt mig om RSS-feeds vilket jag tyckte var lite klurigt. Många bloggar har ju att man kan prenumerera på en blogg. På vår till exempel så står det, om du skrollar till slutet: "Prenumerera på: Inlägg (atom)". Klicka där och följ resten av anvisningarna.




Sedan finns det olika sätt att se att din blogg har uppdaterats. Mitt favoritsätt är att lägga in det i nya Outlook. Har det inte automatiskt blivit en mapp där när du klickade på prenumeration så kan du högerklicka på RSS-mappen och välja att lägga till (add).

Så har jag gjort för min kompis Maries nya blogg. Då får jag meddelande när hon har bloggat och jag kan dessutom se den om jag har inställt på förhandsgranskningen på i Outlook. Så smart...!

Någon av mina hundbekanta som förresten handlar på Bamses bollar? Jag vet att några av er gjort det... Det är Maries Leo på hemsidan, en kändis alltså :-)

Nu är det snart dags för sista avsnittet av Klass 9a. Själv ska jag snart (hurra hurra) få handledning av skolpsykologen om hur/var jag ska sätta gränser för mitt engagemang på jobbet... inte en dag för sent tycker Patrik. Men jag TYCKER JU OM mitt jobb och mina elever... det känns stundtals som ett fritidsintresse också. Som svensk är det ju inte ok att jobba mer än 8 hr om dagen, jag vet det, så det är lika bra att få hjälp med gränssättning. Det kan ju låta väldigt drastiskt med psykolog men jag tar gärna hjälp från professionella i god tid, i förebyggande syfte.

............................
Pia vid tangentbordet