tisdag 12 maj 2009

Hemma i Lule igen

Då var resan till Västervik över och vi är hemma igen. Så här såg vår slagna hjälte ut när vi kom hem till Luleå igår. Mycket mycket trött efter alla intryck och människor...



Hennes språk har tagit stormkliv under veckan! På 1,5-årskontrollen idag frågade de om hon kunde några ord och när jag började fundera så visade det sig att hon har ett väldigt stort. Ska försöka komma på allt hon kan säga... dessa ord säger hon, eller något ditåt som vi förstår.


  1. mamma
  2. pappa
  3. Raisa
  4. Ragge
  5. Arthur
  6. nalle
  7. korv
  8. krokar
  9. kex
  10. snäll
  11. kaka
  12. pizza
  13. bulle (men det betyder allt möjligt som t.ex. penna)
  14. sitta här
  15. kom hit/här
  16. tack
  17. apelsin
  18. päron
  19. banan
  20. pippi
  21. mer
  22. titta
  23. farfar
  24. mormor
  25. morfar (nästan)
  26. slut
  27. borta
  28. knappar
  29. lampa
  30. ull
  31. kissa
  32. bajsa (som hon säger när hon faktiskt har bajsat, eller ser hästskit)
  33. fjäril (som även betyder blomma)
  34. bil
  35. flygplan
  36. fluga
  37. bussen
  38. plask
  39. fisk
  40. kisse
  41. nej
  42. ja
  43. munnen
  44. näsa
  45. öra
  46. öga
  47. tutte
  48. vagn
  49. ängel
  50. amen
  51. måne
  52. nyckelpiga (fast det är nog bara vi som förstår hennes ord för det)
  53. bollen
  54. jacka
  55. hoppalelle (ett ord jag säger vid hoppande)
  56. välling (lälle)
  57. duktig
  58. fin

Puh! Kommer inte på fler. En del ord har hon bara sagt en gång men om rätt sak ändå. Vi är förbluffade. Roligt att hon har börjat sätta ihop två ord också, "mamma titta" och mer "mer korv". Sen förstår hon ju naturligtvis mycket mer än dessa ord.

Sen blev jag lite förvirrad när BVC undrade om hon kunde bygga med klossar och rita för det har vi knappt gjort så det måste jag naturligtvis testa imorgon om vår egen Einstein kan.


Idag var Kallax föräldragrupp på besök på gården här i byn, den som har får och getter. Hade varit kul om jag fotograferat oss alla när vi kom med 6-7 barnvagnar efter varandra på vägen dit!


Getmor med två killingar födda igår!


Haha, den här rasen med lugg såg för rolig ut! De tre till vänster alltså.


Devika försöker ge en puss till ett lamm.

Hej hopp nu kommer det explodera vår här i Norrland och jag kommer vara en mycket lycklig människa! Tre små krokosar har kommit upp och gräset är lite grönare än förra veckan. Tjiho!

..............................
Mamma Pia vid tangentbordet
http://www.poden.se
..............................

1 kommentar:

  1. Vilket snille ni har i familjen, själv så upprepar jag ordet "mamma" så fort Ante är borta, för om han hör det så kommer han ju köra på med "pappa".
    Tyvärr så skrattar bara Nellie och ser på mig som om jag drog nån en rolig historia, men skam den som ger sig!
    Kom förbi nån dag!
    Kram

    SvaraRadera