söndag 10 januari 2010

Fika x 2 = 0

Var på julgransplundring och kalas idag med dottern, premiär för henne med båda. Så härligt med barns glädje att få hoppa små grodor och leka "Kom under hökens vingar!"

Det var fika på plundringen som jag lätt kunde avstå från. På kalaset var det underbart fika på kalaset men jag lyckades smita undan det också. Är helt enkelt inte sugen!

Läste igår att jag får äta hallon, trodde all frukt/bär var bannlyst. Har nyss därför tjoffat i mig en skål med hallon och nästan 2 dl vispad grädde. Mums! Lite konstigt att inte ha en ens med socker men HELT ok. Som någon annan skrev, tack gode gud att jag inte är viktväktare!

Ska väl inte slå på den stora trumman än och helt såga VV, vill se var detta bär först. Fördelarna jag ser med LCHF hittills är:
  • Jag behöver ej räkna mängd i kalorier eller points eller ha en GI-lista. Du kollar ju bara på förpackningen om det är under 5% kolhydrater. Vissa får man kolla i en bok, men det är ju inte många och man lär sig fort vilka som är ja och vilka som är nej.
  • Jag är inte hungrig och om jag blir sugen kan jag ta lite mer. Tydligen ska man hålla sig till en portion, men jag har någon gång tagit dubbelt. Jag har ju för sjutton slutat röka dessutom så någon måtta får det vara! Märker jag att jag står still på vågen får jag prova äta mer fett och skärpa mig med en portion.
  • Jag kan äta mat på restaurang/hos vänner - åtminstone väldigt många rätter bara jag petar bort ris, potatis osv.
  • Jag behöver inte spara eller tokträna inför helgen om jag ska ha något gott
  • Allt är förresten gott!
Pappa är orolig för vi har hjärtinfarkter i släkten och att jag håller på med denna kost men jag tycker jag har lusläst så mycket nu att jag tror det är bättre med detta än annat! Kostdoktorn skriver en del om detta.

Imorgon är det måndag - känns hyfsat med jobbet nu. Verkar vara en bra ny chef vi har och det är guld värt.

LCHF - dag 10 av 30
Allt väl med måendet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar