onsdag 22 december 2010

Sanningen gör ont ibland

Haft ett ett för mig jobbigt samtal med D. I och med det här med barn i magen så kom vi att prata om att alla bebisar varit i en mage. För Devika var det så självklart att det var just i min mage hon varit i. Det var bara att förklara så sant men smidigt som möjligt.

För inte så länge sedan berörde vi ämnet för första gången. Det var när jag förklarade att morfar är mammas pappa och farbror Håkan är pappas bror och så vidare. Då plötsligt från ingenstans säger hon "Men jag har en annan mamma också". Jag blev så förvånad! Fann mig och bekräftade och förklarade att hon har en Indienmamma och en Sverigemamma.

Devika själv verkar helt oberörd men för mig är det tufft...

2 kommentarer:

  1. Klart hon är oberörd
    - hon är ju trygg o har dig/er!

    Hoppas att julklappsspelet gick bra, lite sent med tips nu =)
    Hos oss blev det mest riv efter så mycket bättre skivan o en glasburk med godis o trisslott...
    Jag fick iallafall skivan till slut =)

    God fortsättning!
    KRAM

    SvaraRadera
  2. De berättelserna har vi (jag?) dragit för barnen från att de kom. I hyfsat enkla ordalag. Så när de väl har fattat så har de redan kunnat berättelserna. Behändigt :) Fast frågorna kommer ju ändå emellanåt, då får man andas djupt och svara så gott man kan!
    Kram!

    SvaraRadera