lördag 26 april 2008

EKO-kläder

Tack Ulrika för Lindex-tipset, det visste jag inte!

Man kan ju tänka sig att alla kedjor förr eller senare kommer ta in eko-kläder. Jag tänkte därför starta ett kedjebrev för en snabbare påverkan. Jag, som i vanliga fall hatar kedjebrev! Men detta kedjebrev har faktiskt en verklig mening.

Så här tänkte jag mig texten, har ni inte fått den via mejl av mig, kopiera den gärna och skicka vidare.

............................ ............................ ............................

Hej shoppingälskare och medmänniska!

Många av oss älskar att shoppa men de flesta av oss värnar också om andra människor. Vi vill inte ha kläder/produkter där människor i tillverkningsledet får skador på kropparna vid tillverkningen av produkterna. De svenska butiksarbetarna måste ibland ha handskar på sig när de packar upp varor pga. alla gifter. Det är inte ok.

Jag är ingen expert på området och jag för inte någon partis talan. Jag är en vanlig konsument. Ju fler vi är som efterfrågar speciella varor ju mer sådana varor tar butiken in. Åhléns bekräftade detta när jag berömde deras nya eko-baby-kollektion men undrade varför den var så liten. "Vi tar in sådant kunder efterfrågar", svarade butiken.

En påminnelse alltså, det är vi kunder som bestämmer!

OM du håller med om att det inte är kul med gifter i våra produkter och att människor i något led blir skadade av det vi köper så har du nu ett UPPDRAG: Nästa gång du handlar: fråga var varan kommer ifrån och hur den är tillverkad. Kan inte butiken svara på det eller om det inte snällt tillverkat utan gifter, säg att du återkommer när butiken kan erbjuda snälla alternativ.

Utför uppdraget och skicka detta vidare!

Hälsningar,
Pia Nyberg, Luleå, en vanlig konsument

Länktips:
· Uppdrag Granskning om tillverkningen av Jysks handdukar i Indien (m.m.)
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=690987
............................ ............................ ............................

Du kan ju byta ut mitt namn mot ditt eget så klart!
Många av oss gör ju detta redan, men tänk om ALLA i Sverige kunde fråga en gång till - det skulle bli effekt! 9 miljoner frågor... det borde påverka någonstans.
För er vidskepliga kan jag skicka med hälsningen: Gör du inte uppdraget inom kort så kommer det ta längre tid till förändring och just du löper risk att öka dina allergier, utslag m.m.
Det sorgliga är ju att det inte är vidskepelse. Det är så.

............................
Pia vid tangentbordet