fredag 1 januari 2010

Nyårsdagen - deppdagen

Blev förkyld under nyårsafton så både vinflaska och bubbel hade det mesta kvar i morse. Thanks to mannen fick jag sovmorgon istället för att gå upp med dottern. Tänker nu börja blogga anonymt om mina funderingar, frustrationer och förnöjsamheter. Har tidigare bloggat med namn och känner att jag inte kan vara lika öppen då - allt är inte till för alla.

NOT HAPPY
Har inte lyckats sluta röka och har gått upp ännu mer i vikt under mitt barnledigår (how?). Det känns förjävla frustrerande och deprimerande. Även om det inte är direkta nyårslöften så känns ändå ett nytt år som något fräscht och lovande. Ska testa LCHF i 30 dagar och se hur det är, tycker ju det påminner om GI och GI gick sådär för mig tidigare. Tror ju på hela blodsockergrejen och jag är så trött på att räkna kalorier/points. Mitt stora problem är ju att jag äter för stora portioner och med LCHF så förstår jag det som att det är ok, även om man ska lära sig känna av hunger/mättnad.

Tror egentligen mycket handlar om självbilden, mental inställning. Funderar på att köpa en Unesthål-CD dessutom.

SMOKING
Apropå mental inställning så läser jag för 3:e gången på 13 (!) år Allen Carrs bok "Äntligen rökfri". Hoppas att jag slutar för gott när jag läst ut den... när jag läst den tidigare bodde jag i England och det var party hela tiden och så lätt att börja röka igen. Om min man också kan sluta så blir det mindre tillgängligt och med en fantastisk dotter att vilja vara frisk för och med känns motiveringen högre. Bättre förutsättningar nu än som singel alltså. Teoretiskt sett.

*****

Lite tankar efter att jag läst på Moniques lifezone

LCHF-MÅL under januari
  • Köra LCHF så strikt som möjligt med max 5g kolhydrater/100g.
  • Alltid ha ett 'bra' mellanmål med i väskan, tex nötter.
  • Ta en portion mat om du har bestämt dig för det - ta inte om!
  • Göra något fysiskt 30 min x 3 ggr/vecka (efter förkylningen).
  • Säga nej tack om någon bjuder på något som jag helst inte vill ha.
  • Njuta mer av livet över huvud taget...
  • Utvärdera LCHF efter 30 dagar och fundera på hur fortsättningen ska bli.
*****

LCHF - dag 1 av 30
Startvikt: 77,6 kg (all time high)
Midjemått: 111 cm (chockerande nog var tjockismannen bara 5 cm rundare -unbelievable!)
BMI: 30,5 = fetma...

Det känns hoppfullt och skönt att ta tag i vikten och spärrballongen. Otroligt vad man får äta enligt dieten och gott är det dessutom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar