torsdag 15 april 2010

Välling - vilken skit!

Har haft dottern på välling-detox på grund av att välling inte är så sabla nyttigt som man kan tro (plus att hon varit lite väl fanatisk). Är lite oklar vad hon ska få istället men hittills har det blivit Havrefras med mjölk. Det är ju lite socker i det men ändå mer rent. Tror jag... Hur som helst, flera gånger nu har jag blivit så vansinnigt sugen att ta en slev! Varför!?!? Har inte tagit något men konstigt va?

Välling innehåller...

Skummjölk, havremjöl, avsaltat vassle, veg. olja (palm, raps, solros), siktat havremjöl, vetestärkelse, äpplejuicekoncentrat, päronjuicekoncentrat, mineraler (kalium, kalcium, järn, zink, jod), emulgeringsmedel (veg. mono- och diglycerider), vitaminer (A, D, E, C, tiamin, niacin, B6, folsyra, B12, pantotensyra). Produkten innehåller 3,2 % fullkornsmjöl.

Skummjölk - icke bra, först ta bort fett (nyttigheter) sen tillsätta vitaminer...
Palmolja: Vi ska inte äta av Regnskogens resurser - våra barns framtid...

Nä, nu har jag läst i mitt favoritforum och ska testa följande:

"Kokar snabbt upp 2 dl röd mjölk med 1/2 dl grädde tar av kastrullen och vispar i två äggulor lägger i en klick ca 25 gr smör som får smälta. Man ju mixtra som man vill, ha mer av ägg och smör."

"låter som snöbollsvälling, men då vispar man äggvitan som blir över och sötar lite och klickar ner den i vällingen och låter snöbollarna koka med lite grann. Det fick vi ibland till söndagsfrukost när jag var barn."

1 kommentar:

  1. Jättekul att få kontakt med likasinnade. Min omgivning består mest av sockerförgiftade människor som tycker att jag är en idiot som äter så här och att jag är galen som tror att jag skall kunna gå ner i vikt på det här sättet.... Ja, du vet ju säkert vad jag menar! Vi kan ju alltid peppa varandra, för nu ska vikten bli ordning på helt enkelt! :-)

    SvaraRadera