fredag 16 juli 2010

Glass som är glass

Påverkad av att ha läst "Den hemlige kocken" av Mats-Eric Nilsson så har jag svårt för köpeglass. Blä... läs mer om skitglassen som säljs i affären här.

Now. Över till idag, när jag gjorde glass för första gången. Jag vispade ihop följande, i cirka 2 minuter, ett slags grundrecept från KiF:
  • 3 dl vispgrädde
  • 3 äggulor
  • 2 msk socker
  • 0,5 tsk vaniljpulver (inte vaniljsocker), kan man ju ta bort från grundreceptet iofs
Efter att ha läst en del om hemgjord glass, hur den kan bli hård m.m. så testade jag att göra det i muffinsformar som jag lagt på sådana där fördjupade plåtar. Smeten räckte exakt till 12 formar.

Jag testade tre smakvarianter, direkt i formarna:
  • bara med vaniljssmak
  • vaniljsmak plus kanel pudrat på, ganska rejält
  • vaniljsmak plus att jag rev mörk choklad ovanpå
Efter 15 min i frysen rörde jag runt i varje form med en gaffel. Efter ytterligare 15 min gick det knappt röra så det blev inget mer.

Summa summarum: Jättegott! Tog fram dem från frysen, kokade kaffe och sen hade de smällt till sig lagom till kaffet runnit ner. Det är ganska rinnigt men oboy vad gott! Är ju lite avprogrammerad från socker men om jag haft GB:s gammeldagsa vanilj bredvid min med vaniljsmak vet jag inte om jag gissat rätt. Det smakade som jag minns det iallafall.


NÄSTA GÅNG ska jag
  • testa att lägga smeten i en kakform, så det blir som en tårta att skära i, och kanske i en vanlig bunke också. Då måste man röra andra tider/lite mer/oftare, kanske efter en timme.
  • ta ännu mindre socker nästa gång och också testa med Sukrin som jag beställt (ett naturligt sötningsmedel). Är du inte van med osötat mat kanske du istället bör lägga till mer socker.
  • prova att vispa ihop ägg och socker separat och sedan vispa ihop grädde och vanilj i en annan skål. Blanda ihop. Fast det blev mumsig ändå så vet inte om det kan bli så mycket bättre.
  • ta bort muffinsformen direkt när jag tar dem från frysen och lägga på tallrik. Formarna blev lite sladdriga nu.

NÄRINGSVÄRDE grundrecept: 37g kolhydrater + smakerna du väljer

Jag överåt, men det skulle kunna räcka som en liten glassefterrätt till 4 personer = 9,25g kollisar. Eller faktiskt till 6 personer = 6,1g kollisar. Ganska högt alltså men herregud, det är ju sommar!

Glass-Pia

2 kommentarer:

  1. Låter smaskigt!
    Har du koll på hur Stevia funkar för dig som vill undvika socker? Det är också ett naturligt sötningsmedel som förespråkas av Sanna Edhin (som jag för övrigt tycker är inspirerande och skicklig) om man vill undvika vanligt socker. Det som du nämnde har jag inte hört talas om.

    SvaraRadera
  2. Stevia verkar vara bra alternativ. Har en burk, tar med lite så får du smaka. Råkade sätta för mycket i grädden för ett tag sen så jag håller mig ifrån ett tag... Vill du kan du läsa mer här http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=84d61746-e1c0-43f0-9a3f-85f5d962c1f1&GroupId=1de39334-ba0f-4e2e-a22c-e259d262a856&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

    SvaraRadera