söndag 4 april 2010

Mer Londonreflektioner

Lite andra reflektioner jag haft om London är att de har blivit hårdare med rökning än vad man är i Sverige. Ingen rökning är tillåten inomhus på pubarna längre inte heller på tågstationer utomhus och man måste gå till speciella områden ibland - åter igen utomhus. I Sverige kostar väl ett paket kring 45kr, här kring 70kr! Själv är jag ju numera icke-rökare sedan 3 månader så jag bryr mig inte, reflekterar bara. Mind you, jag har faktiskt blivit röksugen här några gånger, jag har ju alltid rökt när jag bott här men jag har stått emot!

En annan upptäckt jag märkt är på notan. Nu står det ofta "Service charge included" och så en summa, alltså dricksen kommer på kvittot... Förr fick man själv lägga på ca 10%.

Dessa dagar har jag funderat på varför jag flyttade ifrån London. Det fanns många orsaker, främst att jag visste att det är bättre levnadsstandard i Sverige, men det finns en del plussidor med England, trots allt. När jag är här så kort är det lätt att bli förblindad och jag måste påminna mig lite för att inte drömma bort och tro att jag är 25 igen.

PLUS MED LONDON
+ Vädret! Jag är som klippt och skuren för det engelska klimatet. Nästan aldrig någon snö och de få dagar det kommer snö är det bara kul. Man kan gå i "klickeri-klock-skor" hela året och behöver aldrig några speciellt varma jackor. Inga långkalsonger eller överdragsbyxor heller! På sommaren blir det varmt och soligt och sällan "boiling hot" som i södra Europa. Helt perfekt för mig som inte vill visa valkarna i bikini men ändå inte klä mig som en eskimå.
+ Humorn! Simply love it!
+ TV-programmen. Love them too! Tur att vi har BBC Entertainment numera så jag kan följa min favoritsåpa Eastenders. Fyra dagar i veckan.
+ Det är (var iallafall?) relativt lätt att hitta ett jobb i London, det är ju så stor befolkning och omsättning så är man någorlunda framåt och arbetsvillig går det fort. I Luleå finns det ju knappt några jobb att söka över huvud taget.

MINUS MED LONDON
- Otroligt dåligt för barnfamiljer, 6 veckors betald mammaledighet (pappaledighet vet de inte vad det är). Därefter kan de vara hemma ett tag till utan att få sparken men då måste man ha ekonomi från någon annanstans eftersom det inte ger någon inkomst. När man sedan ska börja jobba (efter 6 veckor...) kostar dagis £1000 per månad (ca. 11,000kr). Alternativet är en "childminder" för ca. £50/dag (550kr/dag) i centrala London, lite billigare utanför London (ca £35). Vi i Sverige betalar max 1200kr/månad... Mina vänner här säger att många väljer bort barn för att det helt enkelt är för dyrt eller väljer att ha endast ett barn. Hur ska det gå för England i framtiden med de förutsättningarna!?
- Dåligt med återvinningssystemet. Engelsmännen bidrar ju verkligen till världens sopberg och föroreningar. Nu är de inte värst i världen kanske men borde vara värre än Sverige som ändå återvinner hyfsat.

..............................
Mamma Pia vid tangentbordet
http://www.poden.se
..............................

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar