söndag 18 juli 2010

Mer om solkrämer

Funderade vidare på solkrämer... Jag har en väldigt stor respekt för den kontroversiella läkaren Dahlqvist och ville därför höra med henne om de tester som gjorts på krämer på sistone, hittade ett från Expressen, vet inte om det var det ni (Lotta och Marie) syftade på. Så här har diskussionen gått idag:

-----------------------

OT men du är ju klok som en bok och jag undrar om du har några kommentarer om att testet som gjorts godkänner somliga solskyddskrämer? Du har ju i tidigare inlägg helt ratat krämerna. Har själv funderat på det så är mycket intresserad av din åsikt.

Jag pratar om detta test:

http://www.expressen.se/halsa/1.2001659/solskyddskramer-far-underkant

Mvh!

Skrivet av Pia Nyberg den 18 juli, 2010

-----------------------------------------------------------------------

Pia, Solskyddsmedlen innehåller kemikalier som ska hindra solens strålar att komma in i huden. Jag vet inte att man har studerat om dessa kemikalier mönligen kan vara cancerframkallande eller sjukdomsframkallande på något annat sätt, på lång sikt. Därför tycker jag att man ska avstå från dem. I stället ska man exponera sin hud för de livgivande solstrålarna, som framförallt ger oss det värdefulla D-vitaminet. När man har fått tillräckligt, och innan man har blivit bränd, ska man avsluta solningen, och ta på sig klädsel som skyddar mot för mycket strålning. Detta agerande borde vara ofarligt.
Jag tycker att vi ska avstå från insmörjande av kemikalier som vi inte vet långtidseffekterna utav.
Om man smörjer in sig så får man inte D-vitaminet.
Om man smörjer in sig får man inte den solbrunhet som skyddar huden mot för mycket strålning. Därför får man troligen större risk för hudcancer om man smörjer in sig och sedan vistas mycket ute i solen.

Skrivet av Annika D den 18 juli, 2010

-----------------------------------------------------------------------

Solning är som att återuppta träning varje år efter 7-9 månaders uppehåll. Man går ut försiktigt och höjer träningsdosen allteftersom kroppen bygger upp sig för att klara påfrestningen. Tidsperspektivet kan skilja i jämförelsen, men ungefär det tänket gäller vid solning också. Lite lätt rodnad som inte ömmar särskilt och ger frossa, det brukar jag tillåta för egen del (kan man ju ha delade meningar om?). Jag brukar bli lite röd första gångerna på sommaren, men inte så jag så småningom fjällar skinn. Och blir jag röd, så väntar jag ett par dagar tills det försvunnit innan jag utsätter mig för större mängd sol igen. Kör man så, tror jag solkräm är överflödig även om den nu inte skulle råka vara farlig. Dock har jag alltid varit skeptisk till krämens påverkan, och kan räkna på en hands fingar de gånger jag smort in mig under mitt liv. Dock är det ju inget facit i sig på ett bra upplägg, med tanke på att hudcancer kan uppstå flera årtionden efter för hård solning.

Sedan tror jag också att mitt i vintern när solen knappt orkar ge oss nordbor några UV-strålar att tala om, så kan det vara viktigt att solgnistrande dagar gå ut och få lite sol i ögonen (inte så direktljus att ögonen riskerar att skadas dock). Detta ger ingen nämnvärd D-vitamin, men om man har tendenser till vinterdepresion så tror jag det kan ha en positiv effekt på psyket - så upplever jag i alla fall.

Skrivet av Tomtefar den 18 juli, 2010

-----------------------------------------------------------------------

Ingen aning om vem Tomtefar är som också svarade bland kommentarerna, men ändå. Själv har jag dessutom börjat ta stora doser D-vitamin, ska bli spännande att se om jag blir mindre trött i vinter.

Visst är det svårt när en säger än det ena och en annan än det andra. Jag tar inte Dahlqvists ord för lag men jag tycker hon är mycket klok. Man får helt enkelt gå på sin egen erfarenhet och magkänsla och besluta själv, there's no other way! Jag beslutar att skrota krämen och fortsätta vara mycket i skuggan. Lycka till mer era beslut, det blir rätt för er!

Solpia
(måste damma papperskorgen och ta bort nagellacket ser jag nu...)

3 kommentarer:

  1. Men när jag tänker solkräm tänker jag i första hand barn. Hur tänker du med Devika? Och de pratar hela tiden solning. Med småbarn hinner man inte "sola" mer att man bara är. Och som tomtefar skriver att han blir lätt röd några gånger, det funkar ju bra med den typen av skinn. Tänk om man bränner sig lätt, hur gör man då?
    / Lotta

    SvaraRadera
  2. Lotta igen:

    Nej, det var inte det testet jag menade. Skummade bar aigenom men fick intrycket av att de kunde bli "underkända" trots att de var bra, men pga de märkt fel.

    De test jag tänker på har kollat effekten samt analyserat vad som finns i. Tex mycket kemikalier som kanske inte är bra för kroppen vid för hög användning m.m.

    Jag köper via apoteket, deras krämer brukar få bra betyg, plus att jag inbillar mig att de borde vara lite bättre men jag vet inte.

    Samma gäller ex våtservetter som är så populärt vid byte av blöjor. De innehåller massor av kemikalier som inte är bra. Och tänker man då en nyfödd som ska utsättas för det flera gånger dagligen. Där finns också tester av kemikalier och vad varje kemikalie har för påverkan för oss människor. Där har jag minimerat användandet till absolut nödvändigt vid resor m.m. Och köpt den som har minst kemikalier. Obs! De som man tror är extra bra typ Änglamark är inte de bästa.

    Lite OT men en liknelse. :)

    SvaraRadera
  3. Av någon okänd anledning är jag väldigt nojjig med hudcancer och har blaskat på mycket solkräm genom åren. Söker också ofta skugga. Under våren har jag läst mycket om D-vitamin, om hur erhört viktigt det är. Och nu detta med krämerna... vad göra?

    Jag tänker mer på UVA och UVB-strålar än kemikalierna. Devikas hud är ju lite mörkare och hon måste vara mer i solen för att få i sig D-vitamin (hon får D-droppar i 5 år istället för 2 år som svenska barn). Om då krämer gör att det stoppar huden för att få in D-vitaminet så är inte det bra (samt släpper in det canceroegena från solen). Nu har vi inte haft en extrem sommar här, men jag väljer bort krämen och försöker ha koll på hur mycket hon varit i solen. Hon får ha tunna kläder eller vara i skuggan delar av dagen om det är mycket soligt. Hade jag ett ljust barn (känslig hud) skulle jag faktiskt inte ta det till stranden mitt på dagen (hur lätt är det en het dag...). Hellre det än alternativet med krämer.

    Så tänker jag nu iallafall.

    Angående Apotekets produkter. Jag har känslig hud och fixar inte alla t.ex. ACO:s produkter "för känslig hud". Däremot fungerar hälsobutikers grejer som har mer naturliga ingredienser. ACO är ju ett kommersiellt företag som råkat få Apoteket som kund. Sen skulle väl inte Apoteket godkänna vad som helst.

    Våtservetter... oj, det har jag inte tänkt på! Ytterligare en sak att fundera på :-(

    SvaraRadera